У період з 26 травня по 14 липня 2023 року в Одеському апеляційному суді було проведене анонімне опитування відвідувачів щодо якості та ефективності роботи суду.
Загальна характеристика респондентів.
Загалом в опитуванні взяли участь 63 респонденти, з яких 60,3% опитаних - жінки та 39,7% - чоловіки.
Найактивніше себе проявили відвідувачі у віці 26-39 роки – 57,1% та 33,3% - 40-59 років.
Повну вищу освіту з опитаних мають 87,3%, 90% опитаних мають вищу юридичну освіту.
79,4% респондентів мешкають в населеному пункті за місцем розташування суду, 20,6% - в іншому населеному пункті.
На запитання щодо статусу в судовому процесі, 61,9% опитаних відповіли, що представляють іншу особу (є адвокатом, юрисконсультом), 25,4% вказали, що представляють особисто себе (є апелянтом /стороною по справі/свідком /потерпілим).
79,4% респондентів зазначили, що перебували у суді «6 і більше разів», перший судовий процес для 7,9% опитаних.
На питання щодо видів судового процесу 73,8% респондентів відповіли, що брали участь у справі в цивільному процесі, 19,7% - у кримінальному процесі, в справах про адміністративні правопорушення – 6,5%.
Щодо стадії розгляду, на якій перебуває справа: 54% респондентів відповіли, що справа перебуває в процесі розгляду, 17,5% відповіли, що розгляд справи завершено (винесене судове рішення), 11,1% опитуваних відповіли, що розгляд справи ще не розпочато.
В 2 блоці питань в анкеті було запропоновано оцінити роботу Одеського апеляційного суду за показниками доступності та якості.
Для 72,6% опитаних не склало ніяких проблем знайти будівлю суду, тоді як у 12,9% це викликало деякі труднощі.
На питання, чи зручно діставатися до будівлі суду громадським транспортом 55% опитуваних зазначили, що значних труднощів не було, 20% - зазначили, що були деякі труднощі.
67,7% респондентів зазначили, що вони не зазнали жодних перешкод у доступі до приміщення суду через обмеження Служби судової охорони, натомість 32,3% опитуваних відповіли навпаки.
Більшість опитаних, а саме 22,6% вказали, що потрапити до суду та скористатись відповідними послугами зручно і людям з обмеженими можливостями, однак на думку 11,3% респондентів, людям з обмеженими можливостями взагалі незручно потрапити до суду.
Щодо комунікації із судом засобами телефонного зв’язку, більшість - 35,5% опитаних вказали, що зовсім не могли додзвонитися, іноді додзвонювалися – 21%, завжди вдавалось додзвонитись до суду та отримати потрібну інформацію телефоном – лише 9,7%.
На питання щодо зручності графіку роботи канцелярії суду та чи дозволяв він вчасно та безперешкодно вирішувати справи у суді (подати апеляційну скаргу, ознайомитися з матеріалами, отримати постанову, ухвалу та ін.) 29,5% опитаних відповіли позитивно, 21,3% не зовсім задоволені графіком, 24,6% зовсім не задоволені графіком.
Важливим чинником, що впливає на оцінку якості роботи судової установи є зручність та комфортність перебування у суді – 3 блок запитань.
Щодо достатності зручних місць для очікування, оформлення документів, підготовки до засідання було запропоновано оцінити за 5-ти бальною шкалою.
25,8% опитаних оцінили у 5 балів, 19,4% – 4 бали, 21% - 3 бали, 9,7% - 2 бали, 24,2% – 1 бал.
Вільний доступ до санітарних приміщень (туалетів) за 5-ти бальною шкалою: 5 балів – 40,3%, 4 бали – 22,6%, 3 бали – 14,5%, 2 бали – 6,5%, 1 бал – 16,1%.
На питання щодо достатності освітлення, чистоти та прибраності приміщень, вільного доступу до побутових приміщень 40,3% опитаних задоволені.
4 та 5 блоки запитань – щодо повноти інформації на дошках оголошень та на сторінці суду в мережі Інтернет та Facebook.
Так, наявна в суді інформація щодо справ, що призначені до розгляду, за 5 бальною шкалою повною мірою задовольняє 21,3% респондентів – 5 балів, 4 бали – 32,8%, 3 бали – 21,3%, 2 бали – 9,8%, зовсім незадоволені – 1 бал – 14,8%.
69,4% опитаних користувалися сторінкою Одеського апеляційного суду на веб-порталі Судової влади України та Facebook.
6 блок – щодо ефективності організації роботи суду.
Відвідувачам запропоновано оцінити ефективність організації роботи суду та надати відповіді на запитання:
- чи вчасно розпочинаються судові засідання? Щодо вчасності початку судових засідань,
46,8% респондентів надали негативні відгуки щодо несвоєчасного їх проведення, 33,9% зазначили, що «інколи» судові засідання починаються вчасно, для 19,4% респондентів засідання відбулися своєчасно.
- чи враховуються ваші побажання при визначенні дня та часу засідання? «Ні» - 37,1%, "так" зазначили 33,9% респондентів; «інколи» - 29%;
- чи зручно брати участь в засіданнях в режимі відео конференції: «так» - 41,9% опитаних, по 29% зазначили – «ні» та «інколи» .
В цілому оцінкою "відмінно" оцінили якість роботи Одеського апеляційного суду 12,9% респондентів, 38,7% - відмітили "добре", «незадовільно» - 19,4%.
Учасники опитування також мали змогу оцінити професійність та неупередженість з боку суддів: 46,8% оцінили як «добре», 37,1% - «не задоволений (-на)», 16,1% - «відмінно».
Щодо оцінки професійності, доброзичливості, неупередженості та коректності ставлення з боку секретарів судового засідання – більшість опитуваних зазначила «відмінно», судових розпорядників – «добре», помічників суддів – «не задоволений (-на), працівників відділу діловодства та обліку звернень громадян – «відмінно», співробітників Служби судової охорони – «добре».
На запитання, чи довіряєте суддям Одеського апеляційного суду та судовій владі взагалі, відповідь «більше так, ніж ні» набрала більшість 46,8%, «ні» - 25,8%.
При цьому слід зазначити, що частина анкет містила зауваження щодо несвоєчасності початку судових засідань, неналежного повідомлення учасників судових засідань про відкладення розгляду справ тощо.
Висловлені пропозиції щодо впровадження сучасних технологій у суді, доступу до мережі Інтернет (вайфай) та облаштування додаткових місць для паркування автомобілів.
Надмірне навантаження, брак кадрових ресурсів, зокрема, суддів, дійсно призводить до суттєвого впливу на оперативність судового процесу. В умовах воєнного стану на території країни працівники суду намагаються вжити всіх можливих заходів задля покращення доступу до правосуддя і захисту прав та законних інтересів громадян.
Водночас аналіз заповнених анкет свідчить, що організація роботи Одеського апеляційного суду здійснюється в цілому на належному рівні, ставлення громадян до установи є позитивним та довірливим. Більшість відвідувачів почувають себе зручно та комфортно в суді. Оцінювання роботи працівників апарату суду респондентами є досить високим.
Анонімне анкетування дозволило виявити проблемні моменти в організації роботи суду, отримані показники є стимулом для подальшого удосконалення діяльності суду.
Дякуємо тим, хто долучився до опитування, за вашу думку та небайдужість!