Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
РАДА СУДДІВ УКРАЇНИ
31 січня 2020 року м. Київ
Заслухавши та обговоривши інформацію члена Ради суддів України Плахтій І. Б. про внесення змін до Типового положення про збори суддів судів загальної юрисдикції, затвердженого рішенням Ради суддів України від 04 червня 2015 року № 45, відповідно до частини восьмої статті 133 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" та Положення про Раду суддів України, затвердженого X позачерговим з'їздом суддів України 16 вересня 2010 року (з подальшими змінами),Рада суддів України
в и р і ш и л а:
1.Внести зміни до Типового положення про збори суддів судів загальної юрисдикції, затвердженого рішенням Ради суддів України від 04 червня 2015 року № 45, виклавши його у редакції, що додається.
2.Рекомендувати судам України привести Положення про збори суддів відповідного суду у відповідність до Типового положення про збори суддів.
Голова Ради суддів України Б.С. Моніч
Додаток
до рішення Ради суддів України від 31 січня 2020 року № 4
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення Ради суддів України
від 04 червня 2015 року № 45
(у редакції рішення Ради суддів України від 31 січня 2020 року № 4)
ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯ
Про збори суддів
Для захисту професійних інтересів суддів та вирішення питань внутрішньої діяльності судів в Україні діє суддівське самоврядування – самостійне колективне вирішення зазначених питань суддями.
Суддівське самоврядування є однією з гарантій забезпечення незалежності суддів, яке здійснюється, в тому числі, через збори суддів місцевого суду, апеляційного суду, вищого спеціалізованого суду (а у передбачених законом випадках - апеляційної палати вищого спеціалізованого суду), збори суддів касаційного суду в складі Верховного Суду (а у передбачених законом випадках – судова палата касаційного суду в складі Верховного Суду), Пленум Верховного Суду.
Типове положення про збори суддів (далі – Типове положення) має на меті забезпечення організаційної єдності вирішення зборами суддів питань захисту професійних інтересів суддів та внутрішньої діяльності судів, прийняття колективних рішень з обговорюваних питань. Воно регламентує правові засади діяльності зборів, порядок скликання, підготовки і проведення зборів, розгляду питань та прийняття рішень з питань, віднесених до компетенції зборів суддів.
На підставі цього Типового положення збори суддів кожного з судів затверджують Положення про збори суддів відповідного суду, з урахуванням особливостей юрисдикції, інстанційності, кількості працюючих суддів та умов роботи.
Положення про збори суддів відповідного суду не може суперечити нормам Типового положення.
Дане Положення не регулює порядок скликання та проведення Пленуму Верховного Суду.
1. Загальні положення
1.1. Відповідно до частини першої статті 128 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" збори суддів – це зібрання суддів відповідного суду, на якому вони обговорюють питання внутрішньої діяльності цього суду та приймають колективні рішення з обговорюваних питань.
1.2. До питань внутрішньої діяльності судів відповідно до частини третьої статті 126 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" належать питання організаційного забезпечення судів та діяльності суддів, соціальний захист суддів та їхніх сімей, а також інші питання, що безпосередньо не пов’язані зі здійсненням правосуддя.
1.3. Правові засади, організація і порядок діяльності зборів суддів визначаються Конституцією України, Законом України "Про судоустрій і статус суддів", іншими законами; регламентами та положеннями, що приймаються з’їздом суддів України, Радою суддів України, Положенням про збори суддів відповідного суду, що затверджується зборами суддів.
1.4. Основними засадами діяльності зборів суддів є відкритість, гласність, законність, рівність прав всіх суддів, незалежність суддів, вільне волевиявлення, об’єктивність, колегіальність прийняття рішень, обов’язковість рішень зборів для всіх суддів.
2. Повноваження зборів суддів
2.1. До завдань зборів суддів належить вирішення питань щодо:
- зміцнення незалежності суду, суддів, захист професійних інтересів суддів, у тому числі захист від втручання в їхню діяльність;
- участі у визначенні потреб кадрового, фінансового, матеріально-технічного, іншого забезпечення суду та контроль за додержанням установлених нормативів такого забезпечення;
- здійснення контролю за організацією діяльності суду;
- вирішення інших питань, віднесених до їх повноважень чинним законодавством.
2.2. Збори суддів:
- обговорюють питання щодо внутрішньої діяльності суду чи роботи конкретних суддів або працівників апарату суду та приймають з цих питань рішення, що є обов’язковими для суддів та працівників апарату цього суду;
- визначають спеціалізацію суддів з розгляду конкретних категорій справ;
- обирають суддів, уповноважених здійснювати кримінальне провадження щодо неповнолітніх;
- приймають рішення про обрання суддів на адміністративні посади в судах (голови суду, заступників голови суду) та дострокове звільнення з цих посад в порядку, встановленому законом;
- заслуховують звіти суддів, які обіймають адміністративні посади в цьому суді;
- визначають рівень навантаження на суддів відповідного суду з урахуванням виконання ними адміністративних або інших обов’язків, безпосередньо не пов’язаних із здійсненням правосуддя;
- затверджують засади використання автоматизованої системи документообігу суду, визначають засади формування колегій суддів, особливості здійснення автоматизованого розподілу судових справ, визначають коефіцієнти складності категорій судових справ;
- розглядають повідомлення суддів про втручання в їх діяльність як судді щодо здійснення правосуддя;
- заслуховують інформацію керівника апарату суду про його діяльність та можуть висловити недовіру керівнику апарату суду, що тягне за собою звільнення його з посади;
- затверджують Положення про збори суддів, Положення про апарат суду, вирішують питання про внесення до цих Положень змін і доповнень;
- вирішують питання щодо заохочення;
- звертаються з поданням про притягнення до дисциплінарної відповідальності адвоката, прокурора, посадової особи органу державної влади чи органу місцевого самоврядування за вчинення дій або бездіяльності, що порушують гарантії незалежності суду та судді;
- здійснюють інші повноваження, передбачені Законом України "Про судоустрій і статус суддів" та іншими нормативно-правовими актами.
2.3. Збори суддів кожного суду (крім місцевих загальних судів) обирають таємним голосуванням делегатів на з’їзд суддів України.
Збори суддів кожного місцевого загального суду обирають делегатів на спільні збори суддів місцевих загальних судів в Автономній Республіці Крим, кожній області, містах Києві та Севастополі (далі – Спільні збори).
2.4. Збори суддів можуть звертатися з пропозиціями щодо питань діяльності суду до органів державної влади та органів місцевого самоврядування, які зобов’язані розглянути ці пропозиції і дати відповідь по суті.
2.5. Збори суддів можуть обговорювати питання щодо практики застосування законодавства, розробляти відповідні пропозиції щодо вдосконалення такої практики та законодавства. Збори суддів місцевого, апеляційного суду, вищого спеціалізованого суду можуть вносити відповідні пропозиції на розгляд до Верховного Суду.
2.6. Збори суддів місцевих загальних судів обирають слідчих суддів.
2.7. Збори суддів апеляційного суду за пропозицією голови суду приймають рішення про утворення і склад судових палат з розгляду окремих категорій справ, а також про обрання секретаря судової палати; заслуховують інформацію секретаря судової палати про діяльність судової палати.
2.8. Збори суддів вищого спеціалізованого суду за пропозицією голови суду приймають рішення про утворення і склад судових палат для розгляду окремих категорій справ у першій інстанції, а також про обрання секретаря судової палати.
Збори суддів вищого спеціалізованого суду заслуховують інформацію секретаря судової палати про діяльність судової палати та інформацію голови апеляційної палати про результати узагальнення судової практики.
Збори суддів апеляційної палати вищого спеціалізованого суду приймають рішення про обрання голови апеляційної палати.
2.9. Збори суддів касаційного суду у складі Верховного Суду приймають рішення про утворення судових палат з розгляду окремих категорій справ, визначення їхньої кількості та спеціалізації, визначення персонального складу судових палат та кількості суддів у судових палатах, а також про обрання секретаря судової палати.
Збори суддів касаційного суду у складі Верховного Суду можуть обрати заступника голови касаційного суду.
Збори суддів касаційного суду у складі Верховного Суду заслуховують інформацію секретаря судової палати про діяльність судової палати, а також, інформацію голови касаційного суду про стан правосуддя у відповідній судовій спеціалізації та практику вирішення окремих категорій справ.
Збори суддів касаційного суду у складі Верховного Суду обирають суддів до Великої Палати Верховного Суду.
2.10. У разі необхідності збори суддів можуть звертатися до Ради суддів України з пропозицією щодо скликання позачергового з’їзду суддів України.
3. Порядок скликання зборів суддів
3.1. Збори суддів, в тому числі, і апеляційної палати вищого спеціалізованого суду, скликаються головою відповідного суду (особою, яка у встановленому законом порядку виконує обов’язки голови суду), за власною ініціативою або на вимогу не менше третини загальної кількості суддів цього суду.
3.2. Збори суддів скликаються у разі необхідності, але не рідше одного разу на три місяці.
3.3. Голова суду (особа, яка у встановленому законом порядку виконує обов’язки голови суду) визначає дату, час та місце проведення зборів, схвалює попередній порядок денний (перелік питань, що виносяться на розгляд зборів суддів), а також осіб, які відповідають за підготовку окремих питань порядку денного (доповідачів, співдоповідачів).
У разі, якщо голова суду (особа, яка у встановленому законом порядку виконує обов’язки голови суду) скликає збори на вимогу не менше третини загальної кількості суддів, які працюють у цьому суді, до порядку денного мають бути включені всі питання, що є предметом зазначеної вимоги.
3.4. Про день, час та місце скликання зборів та питання, які виносяться на їх розгляд, учасники зборів повідомляються не пізніш як за три робочі дні до дати проведення зборів.
У виключних випадках, з урахуванням необхідності оперативно вирішити певне питання та важливості цього питання, про день і час скликання зборів та питання, що виносяться на їх розгляд, учасники зборів повідомляються не пізніше, як за один робочий день до проведення зборів, або в термін, визначений в Положенні про збори суддів відповідного суду.
3.5. Повідомлення суддів та осіб, запрошених на збори, про день, час і місце скликання зборів, питання, що виносяться на їх розгляд, забезпечується головою відповідного суду (особою, яка у встановленому законом порядку виконує обов’язки голови суду).
Інформація про день, час і місце проведення зборів розміщується на офіційному веб-сайті суду, а також шляхом повідомлення кожного судді уповноваженою особою апарату суду.
3.6. На збори суддів можуть запрошуватися працівники апарату суду, судді у відставці, представники громадськості, представники засобів масової інформації, інші особи.
3.7. У разі, якщо голова суду (особа, яка у встановленому законом порядку виконує обов’язки голови суду) протягом десяти днів на вимогу не менше третини загальної кількості суддів, які працюють у цьому суді, не скликає збори суддів, збори скликаються групою суддів, які ініціювали скликання зборів.
Група суддів, яка ініціювала скликання зборів, визначає дату, час та місце проведення зборів, схвалює попередній порядок денний зборів та визначає осіб, які відповідають за підготовку окремих питань порядку денного (доповідачів, співдоповідачів), доручає одному з суддів ініціативної групи виконання повноважень щодо підготовки та проведення зборів, відкриття зборів, які цим Типовим положенням покладаються на голову суду.
3.8. Кількість суддів відповідного суду визначається згідно з Законом України "Про судоустрій і статус суддів".
Суддями відповідного суду вважаються всі судді, які перебувають у штаті суду, до видання головою суду на підставі акта про переведення судді, звільнення судді з посади, а також у зв’язку з припиненням повноважень судді відповідного наказу.
4. Підготовка і порядок проведення зборів
4.1. Підготовка зборів забезпечується головою відповідного суду (особою, яка у встановленому законом порядку виконує обов’язки голови суду).
Для підготовки окремих складних питань, що виносяться на обговорення зборів, головою суду (особою, яка у встановленому законом порядку виконує обов’язки голови суду) можуть утворюватися робочі групи.
4.2. Попередній порядок денний доводиться до відома суддів.
Судді мають право в порядку підготовки зборів вносити голові суду (особі, яка у встановленому законом порядку виконує обов’язки голови суду) пропозиції щодо включення до порядку денного додаткових питань.
Проекти документів з питань порядку денного та проекти рішень зборів, якщо такі можуть бути підготовлені доповідачами заздалегідь, надаються суддям або розсилаються їм по внутрішній мережі документообігу суду, як правило, одночасно з повідомленням про день, час та місце скликання зборів, але не пізніше ніж за день до дати проведення зборів.
Проекти документів з питань порядку денного можуть надсилатись (розсилатись) іншим учасникам зборів.
У разі наявності зауважень та пропозицій до проектів документів, що вносяться на розгляд зборів, суддею виготовляються або зміни до запропонованого доповідачем проекту документа (зміни оформлюються у вигляді таблиці, в якій в одній колонці наводиться текст запропонованого доповідачем проекту документа, а в іншій – пропозиції судді), або альтернативний проект такого документа
4.3. До відкриття зборів особа уповноважена головою відповідного суду (особою, яка у встановленому законом порядку виконує обов’язки голови суду), а в разі скликання зборів групою суддів, які ініціювали скликання, - особою, на яку покладено обов’язки щодо підготовки та проведення зборів, здійснює реєстрацію суддів, які прибули на збори
Реєстрація суддів, які прибули на збори, здійснюється за реєстраційним списком суддів, який складається особою, уповноваженою на ведення діловодства з питань роботи з кадрами, та затверджується особою, зазначеною у абзаці першому цього пункту.
Суддя, який прибув на збори, з метою реєстрації у відповідній графі реєстраційного списку проставляє свій особистий підпис.
У разі якщо суддя запізнився на збори з поважних причин та не зареєструвався до початку проведення зборів, головуючий на зборах суддів оголошує про явку такого судді на збори, а суддя проставляє свій особистий підпис у відповідній графі реєстраційного списку з зазначенням часу явки на збори, після чого допускається до участі у зборах суддів, про що обов’язково зазначається у протоколі зборів суддів. Такий суддя бере участь у голосуванні лише з тих питань, які розглядалися після його явки на збори.
У судах, де кількість суддів не перевищує десяти осіб, реєстраційний список суддів не складається і їх реєстрація за списком не здійснюється. Прізвища та ініціали суддів, які прибули на збори, зазначаються в протоколі зборів суддів. Відповідальність за достовірність цих відомостей несуть головуючий та секретар зборів, які підписують протокол зборів.
4.4. Розміщення запрошених осіб та представників засобів масової інформації в залі, де проводяться збори, забезпечують судові розпорядники, уповноважені головою суду (особою, яка у встановленому законом порядку виконує обов’язки голови суду).
4.5. Збори суддів проводяться, як правило, відкрито. За рішенням зборів деякі питання можуть вирішуватися у закритому режимі.
У виключних випадках, з відповідним обґрунтуванням, представники засобів масової інформації за рішенням зборів суддів можуть бути обмежені в присутності на зборах.
4.6. У призначений час голова суду (особа, яка у встановленому законом порядку виконує обов’язки голови суду) повідомляє:
- про кількість суддів відповідного суду;
- кількість суддів, які прибули на збори;
- кількість суддів, які беруть участь у зборах в режимі відеоконференції або з використанням технічних засобів, що забезпечують можливість виступу судді з питань порядку денного та його волевиявлення
- інформує про наявність або відсутність кворуму, необхідного для проведення зборів.
4.7. Збори суддів є повноважними, якщо на них присутні не менше двох третин кількості суддів цього суду
Кількість суддів відповідного суду визначається згідно з пунктом 3.8 цього Типового положення.
4.8. Судді беруть участь у зборах особисто або в режимі відеоконференції або з використанням технічних засобів, що забезпечують можливість виступу судді з питань порядку денного та його волевиявлення.
4.9. Якщо за даними реєстрації кворум для проведення зборів відсутній, голова суду (особа, яка у встановленому законом порядку виконує обов’язки голови суду):
оголошує про неможливість розпочати збори, переносить їх початок на більш пізній час в цей же день та вживає заходів для явки суддів на збори;
або оголошує про неможливість розпочати збори та призначає іншу дату та час їх скликання, визначає місце проведення зборів.
4.10. При наявності кворуму голова суду оголошує про відкриття зборів.
З числа суддів, присутніх на зборах, шляхом відкритого голосування обираються головуючий зборів та секретар зборів.
Головуючий на зборах та секретар зборів вважаються обраними, якщо за кожного з них проголосувала більшість суддів присутніх на зборах.
4.11. Головуючий на зборах:
- керує зборами у відповідності з Положенням про збори суддів відповідного суду;
- вносить на обговорення порядок денний, регламент виступів, проводить відкрите голосування щодо їх затвердження;
- ставить на обговорення питання відповідно до порядку денного;
- надає слово для доповіді, співдоповіді;
- повідомляє про осіб, які записалися для виступу, та надає слово для виступу, оголошує наступного промовця;
- створює рівні можливості суддям для участі в обговоренні питань порядку денного;
- забезпечує дотримання всіма присутніми регламенту виступів та порядку на зборах; у разі порушення виступаючим встановленого регламенту має право перервати його виступ;
- має право зробити зауваження у разі відхилення виступаючого від обговорюваного питання порядку денного, а в разі неодноразового відхилення від обговорюваного питання поставити на голосування питання про закінчення виступу цієї особи;
- не має права коментувати виступи та/або давати їм оцінку, переривати виступаючого, крім випадків порушення регламенту виступу;
- оголошує в порядку надходження пропозиції, які надійшли усно чи в письмовому вигляді, та письмові звернення на адресу зборів;
- проводить відкрите голосування з питань порядку денного, що потребують прийняття рішення, і оголошує його результати;
- оголошує про початок та закінчення таємного голосування; після оголошення лічильною комісією протоколу щодо результатів таємного голосування забезпечує прийняття рішення з питань, за яким проводилося таємне голосування;
- дає доручення, пов’язані із забезпеченням роботи зборів та їх робочих органів;
- відповідає на запитання, що надходять на його адресу;
- робить повідомлення, оголошує перерви у роботі зборів, закриває збори;
- підписує протокол зборів і рішення зборів;
-здійснює інші повноваження, передбачені Положенням про збори суддів.
Головуючий не має права агітувати за конкретних кандидатів.
4.12. Секретар зборів:
- веде протокол зборів;
- веде запис бажаючих виступити з питань порядку денного;
- реєструє повідомлення, звернення, які надходять на адресу зборів;
- надає головуючому на зборах відомості про осіб, які записались для виступу, та про звернення, що надійшли на адресу зборів;
- здійснює підрахунок голосів при відкритому голосуванні;
- підписує протокол і рішення зборів.
4.13. Судді та інші особи, присутні на зборах, зобов’язані:
- поводити себе виважено та виявляти взаємну повагу;
- виконувати розпорядження головуючого щодо додержання порядку на зборах;
- виступати, давати пояснення, ставити запитання та відповідати на них лише після надання їм слова головуючим;
- утримуватися під час проведення зборів від пересування по приміщенню, де відбуваються збори, розмов, реплік у будь-якій формі;
- не створювати інших перешкод для нормального ведення зборів.
У разі недотримання порядку поводження на зборах або створення перешкод у проведенні зборів така особа попереджається головуючим про необхідність дотримання порядку на зборах. У випадку повторного порушення порядку поводження на зборах та створення перешкод у проведенні зборів така особа може бути видалена із зали проведення зборів за рішенням зборів.
Обов’язок щодо сприяння додержанню в залі встановленого порядку покладається на працівника служби судових розпорядників, який виконує розпорядження головуючого зборів.
У випадку неможливості усунути перешкоди в проведенні зборів , які створені та створюються присутніми на зборах особами, зборами може бути оголошено перерву.
4.14. Після відкриття зборів головуючий повідомляє про участь у зборах запрошених осіб, про присутність представників засобів масової інформації, оголошує питання, які включені до порядку денного.
4.15. Порядок денний зборів суддів затверджується шляхом відкритого голосування більшістю голосів суддів, присутніх на зборах.
Під час обговорення порядку денного судді мають право вносити пропозиції щодо включення до нього інших питань, висловлювати зауваження щодо порядку денного та черговості вирішення питань. Кожна пропозиція голосується окремо в порядку її надходження.
4.16. Після затвердження порядку денного збори суддів обговорюють і затверджують шляхом відкритого голосування більшістю голосів суддів, присутніх на зборах, регламент виступів (час, який надається для доповіді, співдоповіді та виступу під час обговорення).
4.17. Після затвердження порядку денного та регламентів виступів головуючий у відповідності до порядку денного надає слово доповідачам та співдоповідачам.
Доповідачу (співдоповідачу) суддями можуть бути поставлені запитання (усні чи письмові).
4.18. Запрошені особи за пропозицією головуючого можуть висловлювати свою думку з питань, які обговорюються (окрім питань про обрання суддів на адміністративні та інші посади, звільнення з цих посад, обрання делегатів на Спільні збори та на з’їзд суддів України).
4.19. Після доповіді, співдоповіді та висловлення думки запрошеними особами головуючий надає слово для обговорення доповіді (співдоповіді) суддям, які бажають виступити (записалися для виступу).
Суддя вправі виступати і вносити пропозиції по суті кожного з обговорюваних питань.
Суддя має право на повторний виступ з одного й того ж питання після виступу з цього питання усіх суддів та інших запрошених осіб.
Суддя не повинен виступати без дозволу головуючого, під час виступу не повинен відхилятися від обговорюваного питання та має дотримуватися регламенту виступів, встановленого зборами.
Обговорення доповіді з питання порядку денного припиняється після виступу всіх бажаючих або за пропозицією головуючого на зборах чи за пропозицією суддів. У разі необхідності рішення про припинення обговорення приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від числа суддів, присутніх на зборах.
4.20. Після припинення обговорення питання порядку денного головуючий на зборах ставить на голосування рішення зборів з цього питання.
Рішення зборів приймаються за всіма питаннями порядку денного.
4.21. Перед проведенням голосування головуючий на зборах оголошує чітке формулювання кожного із питань, поставлених на голосування.
Після обговорення проект рішення ставиться на голосування для прийняття його в цілому чи окремо кожен його пункт.
У разі необхідності доопрацювання проекту рішення воно може бути прийнято за основу.
Після прийняття проекту рішення за основу судді мають право внести до нього поправки та доповнення. Кожну з пропозицій головуючий ставить на голосування в черговості їх надходження.
Після обговорення поправок та доповнень проект рішення ставиться на голосування для прийняття в цілому.
4.22. У голосуванні беруть участь лише судді цього суду, які присутні на зборах.
Голосування є особистим.
Кожний суддя має один голос.
Голосування від імені судді за дорученням (довіреністю) або одних суддів за інших не допускається.
4.23. Рішення зборів приймають більшістю голосів суддів, присутніх на зборах, якщо інше не передбачено законодавством.
Якщо за прийняття рішення не проголосувало більше половини суддів, присутніх на зборах, рішення вважається неприйнятим.
При рівності голосів "за" і "проти" рішення також вважається не прийнятим.
4.24. У разі необхідності доопрацювання питання, що обговорювалося на зборах, збори суддів можуть відкласти прийняття рішення з цього питання, оголосити у зборах суддів перерву.
4.25. У разі встановлення під час роботи зборів відсутності кворуму, головуючий на зборах оголошує перерву в роботі зборів та час, дату їх продовження.
Якщо дату продовження роботи зборів головуючим на зборах не оголошено або її з якихось причин визначити неможливо, наступну дату скликання зборів визначає голова суду (особа, яка у встановленому законом порядку виконує обов’язки голови суду).
4.26. Для підготовки проектів рішень зборів з питань порядку денного, аналізу зауважень та пропозицій суддів щодо проекту рішення та відпрацювання остаточної редакції рішення зборами суддів може бути обрана редакційна комісія.
Редакційна комісія обирається у складі не менше трьох суддів.
Редакційна комісія обирає зі свого складу більшістю голосів голову та секретаря.
Рішення редакційної комісії приймаються більшістю голосів від кількості її членів та оформлюються протоколом, який підписується всіма членами комісії.
4.27. Рішення приймаються за результатами відкритого або таємного голосування.
Рішення щодо обрання на адміністративні посади або звільнення з цих посад, а також про обрання делегатів на з’їзд суддів України та на Спільні збори приймаються лише таємним голосуванням.
За рішенням зборів таємне голосування може проводитися і з інших питань. Рішення про таємне голосування в цьому випадку приймається більшістю голосів суддів, присутніх на зборах, шляхом відкритого голосування.
Решта рішень приймаються зборами суддів шляхом відкритого голосування.
4.28. При відкритому голосуванні суддя визначає свою позицію шляхом підняття руки "за", "проти" чи "утримався". Підрахунок голосів здійснює секретар зборів.
Якщо збори суддів проводяться у закритому режимі, прийняття рішення шляхом відкритого голосування проводиться у відсутності осіб, запрошених на збори суддів.
4.29. Таємне голосування здійснюється бюлетенями для таємного голосування.
У бюлетені для таємного голосування зазначаються: мета, дата та місце проведення голосування, пропозиції, за якими здійснюється голосування.
4.30. Для організації і проведення таємного голосування зборами суддів обирається лічильна комісія.
Лічильна комісія обирається у складі не менше трьох суддів (у апеляційних, вищих спеціалізованих судах, касаційних судах, Верховному Суді - за можливості до складу лічильної комісії включаються судді від кожної судової палати).
Суддя, кандидатуру якого висунуто до складу лічильної комісії, вправі заявити самовідвід.
Лічильна комісія обирається відкритим голосуванням більшістю голосів від числа суддів, присутніх на зборах.
До складу лічильної комісії не можуть бути обрані головуючий на зборах та секретар зборів.
У судах, в яких, виходячи з кількості працюючих суддів, обрання лічильної комісії у такий спосіб забезпечити не можливо, повноваження лічильної комісії покладаються на секретаря зборів, який підписує документи від імені лічильної комісії.
4.31. Лічильна комісія:
- роз’яснює порядок таємного голосування відповідно до питань порядку денного;
- розробляє та виносить на затвердження зборів форму бюлетеня для таємного голосування, форму протоколу засідання лічильної комісії про результати таємного голосування, якщо такі не є додатком до Положення про збори суддів відповідного суду; форма бюлетеня для таємного голосування та форма протоколу засідання лічильної комісії про результати таємного голосування затверджуються зборами суддів шляхом відкритого голосування більшістю голосів суддів, присутніх на зборах; голові лічильної комісії передається рішення зборів, у якому зазначається затверджена форма бюлетеня для таємного голосування та форма протоколу засідання лічильної комісії про результати таємного голосування;
- забезпечує виготовлення бюлетенів для таємного голосування за формою, затвердженою зборами суддів, завіряє їх своїми підписами;
- забезпечує отримання суддями бюлетенів;
- забезпечує і контролює умови для вільного волевиявлення і збереження таємниці голосування (у кабіну (окреме приміщення), де воно проводиться, ніхто інший, крім особи, яка голосує, не допускається);
- перевіряє дійсність бюлетенів ;
- здійснює підрахунок голосів;
- складає протокол про результати таємного голосування за формою, затвердженою зборами суддів.
Лічильна комісія обирає зі свого складу відкритим голосуванням більшістю голосів голову та секретаря, про що складає відповідний протокол.
Рішення лічильної комісії приймаються більшістю голосів від кількості її членів та оформлюються протоколом.
Протоколи засідання лічильної комісії підписуються всім складом комісії. Член лічильної комісії, який не погоджується з її рішенням, може висловити окрему думку, яка долучається до протоколу комісії, і підписує протокол.
Протоколи засідання лічильної комісії разом з бюлетенями для таємного голосування (в тому числі погашеними, визнаними недійсними) головою лічильної комісії передаються за відповідним актом секретарю зборів та додаються до протоколу зборів.
4.32. Бюлетені для таємного голосування виготовляються за кількістю суддів відповідного суду.
Бюлетені підписуються головою, секретарем та членами лічильної комісії та засвідчуються гербовою печаткою суду. Засвідчення підписів голови, секретаря та членів лічильної комісії на бюлетенях для таємного голосування гербовою печаткою суду покладається на керівника апарату суду або уповноважену ним особу.
Бюлетені до отримання їх суддями не повинні мати будь-яких не властивих їм позначок.
4.33. Кожному судді, який присутній на зборах, членами лічильної комісії видається один бюлетень для таємного голосування з відповідного питання порядку денного, за яким здійснюється голосування.
Суддя отримує бюлетень лише особисто.
Одержання кожного бюлетеня суддею засвідчується власноручним підписом у відповідному списку (додатки 7, 8).
Повторна видача бюлетенів, в тому числі в разі їх зіпсування суддею, не допускається.
Бюлетені, що залишилися не розданими, погашаються лічильною комісією написом: "ПОГАШЕНО".
4.34. Час, місце таємного голосування, порядок його проведення встановлюється лічильною комісією і оголошується головуючим на зборах.